شهرداری الیگودرز

www.AligoudarzCity.ir

قطع درختان زبان بسته به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟؟

تاریخ 1348/10/11 | پرینت

قطع درختان زبان بسته به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟؟

در چند روز گذشته شاهد قطع درختان در حریم شهر الیگودرز هستیم که توسط شهروندان عادی، کسبه و برخی از سازمان های دولتی انجام شده است...


قطع درختان زبان بسته به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟؟

 

قطع درختان زبان بسته به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟؟

 

قطع درختان زبان بسته به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟؟

 

به گزارش باقری روابط عمومی شهرداری، به کرات شاهد قطع و ریشه کن کردن درختان چندین ده ساله در سطح شهر الیگودرز بوده‌ایم که بیشتر توسط شهروندان عادی و کسبه، اداره برق و... صورت می‌گیرد و در حالی که توسعه فضای سبز یک استراتژی برای شهر و مردم محسوب می‌شود شاهدیم چند روز گذشته در یک اقدام غیر منتظره تعداد قابل توجهی از درختان توسط یک شهروند و برخی از کسبه قطع می‌شود.

بر اساس لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز شهرها، در راستای توسعه معابر شهری و ساختمان‌سازی و موارد مشابه چنانچه وجود درختی باعث جلوگیری از انجام کار شود پس از ارائه درخواست لازم، تأیید کمیسیون قطع اشجار شهرداری و در نهایت پرداخت هزینه آن تنها توسط شهرداری این کار انجام می‌شود و چنانچه جمع‌آوری درخت توسط شهرداری تأیید نشود هیچ ارگان و یا فردی اجازه جمع‌آوری درخت را ندارد.همچنین بر اساس ماده شش این قانون هر کس دانسته و به صورت عمدی و برخلاف مقررات این قانون مرتکب قطع و یا موجبات از بین رفتن درختان مشمول قانون را فراهم سازد به حبس تا سه سال و پرداخت جزای نقدی بر حسب نوع و محیط، سن درخت و موقعیت آن محکوم می‌شود.هر فردی می‌داند که درختان به عنوان ریه‌های تنفسی، نقش بسزایی در سلامتی افراد در جامعه دارند و در شهر اهواز به خاطر شرایط آب و هوایی وجود درختان مایه نشاط و سرزندگی و عاملی برای زدودن گرمای طاقت‌فرسای آن است.

دین مبین اسلام مردم را به تماشای گیاهان سرسبز دعوت کرده است و کاشت درخت را نوعی صدقه معرفی می‌کند و همچنین نقش بسیار مهم درختان و گیاهان در زندگی بشر بر هیچکس پوشیده نیست.

جذب پرتو های مادون قرمز و ماوراء بنفش، جذب گرد و غبار، توليد اكسيژن، تعديل و تلطیف آب و هوا، موثر در كاهش آلودگي صدا، بهبود کیفیت آب و خاک و هوا، تعادل دمای محیط، حفاظت از خاک و تأمین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز انسان، اندکی از سودمندی‌های فراوان آنها است.

کمبود گیاهان، بی مهری، تخریب و نابودی درختان به ویژه در دوره زندگی ماشینی کنونی، فاجعه نابودی شهرها بر اثر آلودگی هوا و محیط زیست و انقراض نسل انسان و حیوان را به دنبال خواهد داشت.

از این رو لازم است اهمیت وجود درخت و آثار آن در زندگی، برای مردم بیشتر تبیین گردد و درختکاری به عنوان یک حرکت نمایشی و خاص «هفته درختکاری» دیده نشود بلکه به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود تا شاهد نتایج بهتری در زمینه محیط زیست باشیم.

هر گونه قطع و جابجایی اشجار منوط به اخذ مجوزهای لازم از کمیسیون مربوطه و ارائه توجیهات فنی است، خطوط هوایی انتقال برق در سطح شهررا میتوان گفت: شرکت برق بهتر است به جای قطع غیرعلمی درخت های سطح شهر به فکر زیرزمینی کردن خطوط انتقال خود به خصوص دکل های انتقال برق فشار قوی باشد.


وظیفه شهرداری گسترش فضای سبز و صیانت از فضای سبز موجود است و اجازه نخواهد داد به بهانه های غیرکارشناسی، محیط زیست شهر مورد هجوم قرار گیرد و قطعاً در این زمینه اقدامات هشدارآمیز لازم صورت خواهد گرفت و مواردی نیز به دستگاه قضایی ارجاع می شود.


مهندس بهمنی مسئول فضای سبز شهرداری گفت آن چه مورد نظر و تایید شهرداری است، هرس درخت ها و فضای سبز با حفظ زیبایی آن ها در عرصه شهری است، آن هم در مواردی که با توجه به توجیهات فنی و تشخیص کارشناسی، مجوزهای لازم اخذ و ضرورت هرس درخت ها و فضای سبز مربوطه کاملاً روشن و بدیهی باشد و هرس مزبور نیز می بایست با حفظ اصول فنی و ایمنی همراه باشد.

بهمنی خاطرنشان کرد:: در برابر قلع و قمع درخت ها و فضای سبز شهر الیگودرز توسط نهادهای غیرمسئول و بدون هماهنگی های لازم سکوت نخواهیم کرد و اقدامات لازم قانونی را در این راستا صورت می دهیم.


بهمنی در ادامه : هزینه های زیادی برای نگهداری مطلوب فضای سبز شهر صورت می گیرد و پذیرفتنی نیست که دستگاه یا فردی در این زمینه کوتاهی نماید چرا که در صورت نابودی و از بین رفتن فضای سبز شهر باید در برابر نسل های آینده باید پاسخگو باشیم و جبران قطع و خشکی حتی یک درخت به سادگی ممکن نیست.


مهندس یار احمدی شهردار الیگودرز در واکنش به تخریب فضای سبز و قطع برخی درخت ها در سطح شهر الیگودرز هشدار داد: بر اساس قانون، شهرداری باید «نسبت به تعقیب جزایی و اخذ جریمه از طریق مراجع قضایی و پیگیری جبران خسارت وارده اقدام نماید»، چرا که وفق قانون «اگر در انجام این وظیفه یعنی صیانت از فضای سبز شهر تعلل نموده و به موقع اقدام نکنند متخلف شناخته شده و مورد تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت»، و این نشان دهنده اهمیت فضای سبز و نقش آن در ایجاد سلامت عمومی در جامعه است.


شهردار در پایان با بیان این مطلب که برابر قانون؛ «حفظ گسترش فضای سبز در شهرها؛ کاشت، حفاظت و آبیاری درختان و فضاهای سبز معابر، میادین، بزرگراه ها و بوستان های عمومی از وظایف شهرداری است»؛ خاطرنشان ساخت: مطابق نص صریح قانون، «کلیه دستگاه های ارائه دهنده خدمات شهری موظفند قبل از انجام هر گونه عملیات عمرانی که مستلزم قطع درختان و یا تخریب فضای سبز باشد، علاوه بر سایر مجوزهای لازم، از شهرداری مجوز اخذ نمایند» بنابراین اگر شاهد تخریب فضای سبز عمومی شهر توسط هر یک از نهادهای اجرایی فعال بودیم نسبت به طی نمودن فرآیندهای قضایی لازم در این خصوص بدون تسامح و تعارف اقدام می کنیم.

قطع درختان زبان بسته به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟؟

 

قطع درختان زبان بسته به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟؟

 

قطع درختان زبان بسته به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟؟