شهرداری الیگودرز

www.AligoudarzCity.ir

از رقصاندن تابوت تا قربانی کردن برای مرده !!

تاریخ 1348/10/11 | پرینت

 


می گویند این عصر عصر نوآوری ها و تحول است، هر روز دنیا با یک تکنولوژی جدید غافلگیر می شود ، گاهی حوادثی اتفاق می افتد و همگان در بهت فرو می روند ، گاه بدعت هایی نو مردم را شگفت زده می کند ، بدعت هایی که به عقل جن هم خطور نمی کند ....مثلا یک شخصی می میرد و در مجلس ختمش تابوت را می رقصانند... برای مرده صدقه می دهند و ....

دیده شده در تشییع جنازه ها جلو جنازه گاو و گوسفند می کشند، غافل از اینکه قربانی صدقه است و صدقه برای سلامتی است، مرده که سلامتی نمی خواهد!

کار اینجا تمام نمی شود آن خانواده بیچاره ای که فقیر هستند یا یتیم و صغیر دارد و نمی تواند گوسفند قربانی کند با حس شرمندگی و حرف مردم چه کند؟ درد از دست دادن عزیزش کم بوده که حالا باید غصه تشریفات مجلس ختم را هم بخورد و همین یک قلم را کم داشت که برای مرده اش قربانی بدهد !

امام صادق (علیه السلام) می فرماید: “غذا خوردن نزد مصیبت دیدگان از رفتار و کردار زمان جاهلیت است و سنت اسلامی آن است که غذای آنان از سوی دیگران فراهم شود، همان گونه که پیامبر(صلی الله علیه و آله) در مورد جعفر بن ابی طالب، چنین رفتاری را در پیش گرفت”‌.[حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، ج 3، ص 237، ح 3451، موسسه آل البیت، قم، 1409 هـ ق.]

حالا ما رسم کرده ایم که چند وعده شام و غذا خانه متوفی باشیم یا از آن بدتر مراسم عزا را مشابه مراسم عروسی کنیم و تالار بگیریم و بریز و بپاش کنیم؟!

اصل در عزا برای متوفی غم زدائی از غم دیدگان و مراسم ختم و قرآن خوانی و روضه حضرت سیدالشهدا (علیه السلام است) است که با یک چای انجام می گیرد.

 پس از مرگ انسان، بر اطرافیان و دیگر مومنان اعمالی واجب است؛ مانند غسل، کفن، نماز و دفن و واجباتی که از میّت قضاء شده است که باید هرچه زودتر انجام پذیرد. اعمالی هم مستحب است چون صدقه دادن ، دعا کردن، خواندن قرآن، نماز و به طور کلی کارهای نیک است که در آرامش و شادى روح میّت تأثیر فراوان دارد.

این سالن گرفتن ها و پز دادن ها و تفاخر بهتر است خرج مدرسه یا درمانگاهی شود و هزینه ازدواج چند جوان شود که تا ابد خیرش به مرده برسد نه اینکه حتی مرگشم هم وبال گردنش شود.

دیده شده در تشییع جنازه ها جلو جنازه گاو و گوسفند می کشند ، غافل از اینکه قربانی صدقه است و صدقه برای سلامتی است ،مرده که سلامتی نمی خواهد!

رقصاندن تابوت !

به گزارش خبرگزاری تابناک در تشییع جنازه یک خواننده لبنانی كه در بیروت برگزار شد، هواداران وی یكی از ترانه‌های او را پخش كردند و با رقصاندن تابوت حاوی جنازه در میان جمعیت، تعدادی از آنها از زن و مرد به رقص و پایكوبی زیر جنازه پرداختند.

و شبكه‌های اجتماعی كه این صحنه را به عنوان یک پدیده عجیب نشان داده‌اند، درصدد هشدار دادن نسبت به چنین هنجارشكنی‌هایی در كشورهای اسلامی برآمدند كه می‌تواند الگوی غلطی باشد.

خوانندگی و اهل غنا بودن خود به اندازه کافی گناه بزرگی هست (حتی اگر آن شخص مسلمان نباشد) باید برای او طلب عفو مغفرت کرد نه اینکه با رقصاندن مردم او را با لعنت فرشته ها راهی گور کرد.

 

رو کردن اسرار شخصی متوفی

گاهی یک چهره از دنیا می رود کسانی به ظاهر طرفدار یا حتی دوستان نزدیک ایشان شروع می کنند به نشر دادن اسرار شخصی ایشان ، که با فلانی دوست بوده اند ، همسر ایشان کیست در وصیتش چه گذشته .....

وقتی این شخص تا زنده بوده است در این مورد صحبتی نکرده لابد راضی نیست ما هم چیزی بگوییم ، می گویند طرف نامزد متوفی است جمعی تهمت می زنند از کجا معلوم  شاید رابطه خاصی داشته اند ، و حالا مرحوم دست از دنیاا کوتاه با این همه تهمت و قضاوت و ...چه کند ؟

این ها همه حق الناس است که ما اجازه نداریم نشرشان دهیم حتی اگر مربوط به خواهر و برادرمان باشد چه برسد به یک شخص کاملا غریبه .

در تشییع جنازه یک خواننده لبنانی كه در بیروت برگزار شد، هواداران وی یكی از ترانه‌های او را پخش كردند و با رقصاندن تابوت حاوی جنازه در میان جمعیت، تعدادی از آنها از زن و مرد به رقص و پایكوبی زیر جنازه پرداختند

 

پخش موزیک و آهنگ های مورد علاقه مرحوم

جدیدا دیده ایم که در مجلس ختم به جای موعظه به انجام کارهای خیر برای مرحوم در شب اول قبر درخواست می کنند یک خواننده بیاید و آهنگ مورد علاقه وی را بخواند ، باید بدانیم که دیر یا زود ما هم این راه صعب العبور را خواهیم رفت و بر نخواهیم گشت پس بهتر است برای عزیزانمان طوری رفتار کنیم که هم برای او گشایشی باشد و هم بعدا در حق ما چنین عمل شود .

درست است که نباید قرآن فقط نوای مجالس ختم ما باشد اما برای آن مرحوم و بازماندگان و عبرت سایرین شایسته است  که آیات قرآن کریم که در مورد معاد است خوانده شده و تفسیر گردد تا هر کس به اندازه خود بهره برده و عبرتی گیرد و ثوابش هم به شخص مرحوم برسد.

تهیه وتنظیم :باقری روابط عمومی شهرداری

منبع :تبیان